fredag 18 maj 2012

Selling cars online... also in Sweden?

Så här har det sett ut i bilhallarna sedan 2:a världskriget...

I USA har det kommit nya tjänster på nätet som låter konsumenter att välja och begära offerter från bilhandlare på nätet. Bilbranschen står inför vad som redan har skett i andra branscher med internets intåg, nytt kundbeteende och smart phones.

Här i Sverige så har nu den nya oberoende sajten FACIT  dragit igång. Där man kan jämföra samtliga bilmodeller och bilversioner som finns att köpa. Testa själv!

www.facit.com
Varför blir det så här då?
Jo, enligt en undersökning baserad på svar från 8 000 globala nybilsköpare så är 1/3 av alla nybilsköpare osugna på att handla av en bilhandlare. Mest för de vill slippa att förhandla om priset eller ha med bilsäljare att göra. Varför skulle man inte kunna sitta och jämföra bilar av olika märken med varandra på nätet hemma i lugn och rooch sedan åka till rätt ställe på en gång som har en kampanj på den bil man söker eller som redan gett en offert?
Enligt samma undersökning så har 71 procent svarat att de också skulle kunna tänka sig att ändra sitt bilval efter att de har läst positiva omdömen från andra om en bilmodell i sociala medier. 51 procent skulle kunna ändra sig efter att ha läst negativaomdömen.
En annan undersökning från Moderna visar också att vi i Sverige är de som har lägst märkeslojalitet när det kommer till bilar i hela Norden. Endast 28 procent av oss skulle kunna tänka sig att köpa en bil av samma märke som man haft tidigare när det är dags att köpa nytt.

Annat var det på farfars tid då man höll sig till ett bilmärke och gick till sin lokala bilhandlare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar